پادکست انسانک - آفات عشق ورزی

10-آفات عشق ورزی

من تجربه شیرین و شورانگیزی از عاشقی داشته‌ام. از بی خوابی‌های شب‌ها مدرسه و جنگ نابرابر با خیالی ناتمام تا نامه‌های یواشکی، دیدارهای پنهانی، روزهای شیرین وصل و سنگلاخ‌های پیموده شده در حفظ یک رابطه عاطفی. بنابراین وقتی صحبت به عشق‌ورزی رومانتیک می‌رسد؛ تجربه زیسته‌ای از از آن را در اندوخته خاطراتم دارم.

بارها از شیدایی عاشقانه نوشته‌ام اما این نخستین باری است که سعی کردم با تفکر نقاد به عشق ورزیدن و زندگی رمانتیک نگاه کنم. طبق معمول اپیزودهای سابق، پرهیز دارم از ارائه قضاوت شخصی و سعی‌ام این بوده که این کلاف پیچیده را باز کنم تا هرکس به فراخور اندیشه خود به جمعبندی برسد.

آیا عشق، تباهی است؟

این اپیزود در بر گیرنده دو تضمین جالب است. یکی مصاحبه ای با بانو فروغ فرخزاد و دیگری گفتگویی با عباس کیارستمی که هر دو نگاهشان را در باب مجنونی و عاشقی گفته اند. کیارستمی در این گفتار توضیح میدهد که چرا عشق تباهی است. او حتی به عشق میان شمس و مولانا نیز نقد وارد می کند و رفتار مولانا را غیرمسئولانه می‌داند. صرفنظر از موافقت یا مخالفت با این ادعا، به نظر می رسد موضوع قابل تاملی است.

بعلاوه دو شعر از سعدی و وحشی بافقی نیز در ابتدای پادکست خوانده شده.

فروغ فرخزاد و فرزندخوانده اش

فروغ فرخزاد و فرزندخوانده اش

شنیدن مصاحبه با فروغ فرخزاد مرا بیش از پیش به این بانو علاقه مند کرد. نه به جهت موافقت با کلیه نظرات، بلکه بابت جسارتی که به عنوان یک زن ایرانی در جامعه کاملا سنتی نیم قرن پیش به کار گرفته تا بتواند زیستن را تا آنجا که می‌تواند تجربه کند. فروغ در سی و دو سال زندگی، تا توانسته زندگی کرده. تجربیات زیسته او شامل است بر:

  • ازدواج (در شانزده سالگی با یکی از بستگان مادر)
  • فرزند آوری
  • قبولی سرپرست یک پسر و تربیت او
  • انتشار چند جلد کتاب شعر
  • سفر به انگلیس، ایتالیا و آلمان، تجربه زیست و آموختن زبانهای ایتالیایی
  • ساختن فیلم که همین یک فیلم او برگزیده شد (برنده فستیوال اوبرهاوزن ایتالیا – جایزه بهترین فیلم مستند)

در نقد رمانتیسیسم یا نگاه رمانتیک به عشق ورزیدن

عشق، کار و منزلت در عصر مدرن - آلن دوباتن

بخش‌هایی از این کتاب در خصوص رمانتیسیسم، در اپیزود دهم مورد بحث قرار گرفته است

سعی دارم در هر اپیزود کتاب یا کتابهایی که به آن استناد شده را برایتان معرفی کنم. اپیزود دهم نیز کتاب «عشق، کار و منزلت در عصر مدرن» نوشته آلن دو باتن را معرفی کردم. این کتاب متن ساده ای دارد و مطالعه آن نیاز به پیش نیازی ندارد.

در بخشهای ابتدایی کتاب آلن دوباتن به توصیفی از زندگی رومانتیک و رومانتیسیسم می پردازد و برخی از مثالهای آن در گفتگو اپیزود مورد استفاده قرار گرفته است. اشاره به جایگاه ارتباط جنسی در زندگی رمانتیک، برداشت از محتوای همین کتاب است.

موسیقی استفاده شده در این پادکست به ترتیب استفاده عبارتست از:

کورس سرهنگی زاده – عاشق شدن فایده نداره

داریوش و فرامرز اصلانی – ای عشق

رضا یزدانی – ای کاش عشق را زبان سخن بود

علیرضا عصار – زیر باران

محتوای این اپیزود به دنبال مباحث مطرح شده در دو اپیزود هشتم و نهم است.

14 پاسخ
  1. زهرا
    زهرا گفته:

    انسانک اولین پادکستی بود که من گوش دادم و به خاطرش به پادکست علاقه مند شدم . ولی خب در موضوعات متفاوت هر پادکستی بعدش گوش دادم ، هیچکودوم به اندازه ای انسانک هنوز بهم نچسبیده. همیشه منتظر اپیزود های جدید هستم. خودم اگر فعالیتی داشتم که انقدر به دل کسی می نشست خیلی خوشحال میشدم پس اومدم این نظر رو بذارم تا بدونید کارتون خیلی درسته.
    ممنون ازتون بابت انسانک
    دمتون گرم.

    پاسخ
  2. علیرضا بهجتی میبدی
    علیرضا بهجتی میبدی گفته:

    سلام
    من پادکست شما را به توصیه دوستان برای اولین بار گوش دادم خیلی برام جذاب و عالی و آموزتده بود
    من این ۱۴ ایپیزود شما رو با حظ کامل گوش دادم
    لطفا پادکست های جدید تون رو نیز بهمون معرفی کنید

    پاسخ
  3. اطهر
    اطهر گفته:

    سلام. خدمت شما که انقدر شفاف و بجا صداتون روان شده بر صفحه ذهن ما. من که تازه از داستان کنکورم فارغ شدم، به معرفی یکی از بهترین دوستانم، انسانک رو غذای روح ثانیه هام کردم و انگار که دقیقا اون چیزی بوده که دنبالش می گشتم.. از گلچین های ارزنده ی نقل قول ها و موسیقی ها و مصاحبه های این اپیزود ها ممنونم و این به چالش کشیده شدن ها، دلچسبی زیادی بر این عمر داره که باز هم بسیار ممنونم از شما و امید وااار به ادامه یافتنش.. برای عزت دادن به این لحظه ها…. با آرزوی سلامتی برای ذهن و روح شما….

    پاسخ
  4. ترکان
    ترکان گفته:

    باسلام .انسانک تجربه اولم برای پادکست هست که با معرفی چند نفر شخص متفکر مشتاق شدم وبسیار خوشحالم که انتخابی درست داشتم .در این وضع دلتنگی محیطی تنها گزیده های مطالب و شعر واهنگ بجا و صدای ارامبخش شما که روحم را تغدیه می کند.موفق باشید و ممنون

    پاسخ
  5. سپيده
    سپيده گفته:

    درود بر شما. من هم مانند خيلي ها اولين بار هست كه به شنيدن پادكست مشغول شدم ميتونم بگم بعد از سي سال عمري كه گذشت ابتدا افسوس خوردم كه چه دير اشنا شدم واقعا خوراك روح هست هم موضوعات و هم صدا و لحن بيان اين پادكست ها، دستمريزاد به شما ميگم حدود 2 سال ميشد حالم خوب نبود و به توقف كامل رسيدم تو اين دنيا چون هيچ تفكري انجام نميدادم و به روزمرگي رسيده بودم اما امشب كه شروع كردم و چند پادكست شما رو دنبال كردم واقعا از ته عمق وجود حالم دگرگون شد. عمرتون به خير جاودان بمانيد و پايدار برايم. ?

    پاسخ
  6. آزاده
    آزاده گفته:

    صحبتهای آقای کیارستمی درباره بسیاری در هر چیزی جالب بود و اینکه تعادل را برقرار کنیم..
    به این فکر می کردم که من در چه کارها و چیزهایی، بشتر از انکه لازمه، حس دوست داشتن رو خرجش می کنم و تعادل رو رعایت نمی کنم، فکرم درگیرش شد..
    و تعریف عشق…

    من هم مانند سایر دوستان پادکست انسانک رو با دقت و حس خاصی می شنوم و برام لذت بخش وچالش برانگیزه، بهتون تبریک میگم، به خاطر سطح بالای مطالعه، انتقال حس خوب در نوشته ها و صحبت هاتون، صدای گرم و ارامش وجودی شما، مدیریت احساس و عقل …

    مشتاقانه منتظر شنیدن پادکست های خوبتون هستم

    پاسخ
  7. Shervin
    Shervin گفته:

    درود رفیق عزیزم
    یکبار به عشق از منظر خودخواهی نگاه کردم و دور از جون شما مسلمان نشنود کافر نبیند….دیدم آنچه را نباید، بعد هی تعمیم دادم به چیزهای دیگه و دیدم اصلا ما عاشق هرچیزی و هرکسی میشیم یه”من” اون وسط هست.لذت من،عشق من،دل من،حال من.

    پاسخ
  8. مریم
    مریم گفته:

    سلام من تازه توی مهر ۱۴۰۲ با شما اشنا شدم اصن پادکست نمیدونستم چیه😂به توصیه برادرم گوش دادم و واقعا متاسف شدم که از این خیل جمعیت و از شما استاد بزرگوار این همه عقبم من تازه پادکست دهمم ولی واقعا خوشحالم که دارم با سما همراه میشم ولو دیررر
    امیدوارم خدا بهتون عمر با عزت و سلامتی بده که ما رو توی مسیر جدیدی راهنمایی میکنین
    شیشه ای که دریا انداختین به دست منم رسید😉

    پاسخ
  9. الهه آرمان
    الهه آرمان گفته:

    سلام حسام ارجمند
    دست مریزاد از اینهمه تلاش برای آگاهی و رشد فکری جویندگان تغییر کسانیکه تشنه آگاهی هستن
    مخصوصا این پادکست آفات عشق ورزی که من به شخصه تچربه کردم و شدیدا آسیب دیدم
    اصلا عشق رمانتیک عاقلانه نیست و نتیجه خوبی ندارد و پایدار نیست مگر اینکه استثناعاتی وجود داشته باشد
    لحظه به لحظه گفته هاتون رو لمس کردم و افسوس که می بایست آگاهانه تر وارد این نوع رابطه میشدم
    عالی هستین

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *