اپیزود دوازدهم پادکست انسانک

12- ملال، راه کمال

تفاوت تفکر با شبه تفکر را می‌دانید؟ چند دقیقه ابتدای صحبت به این موضوع پرداختم و بعد هم در مقدمه ورود به بحث «ملال زوجیت» کمی در باب ملال و مفهوم آن از نگاه آرتور شوپنهاور صحبت کرده‌ام. آیا به نظر شما هم شوپنهاور فیلسوف مایوسی است؟ اگر چنین تصوری از او دارید، پیشنهاد می‌کنم این اپیزود را بشنوید

درد و ملال یکی نیست

تجربه کردید که در ادبیات عامه، واژگان درد و ملال معمولا مترادف به کار می‌روند. اما شوپنهاور نه تنها قائل به تفکیک این دو معناست بلکه معتقد است انسان میان درد و ملال در تردد همیشگی است. توضیحات بیشتری در مورد این جمله شوپنهاور را می‌توانید در این اپیزود از پادکست بشنوید

جولین یانگ (Julian Young)، استاد دانشگاه ویک فارست در کارولینای شمالی؛ نگاه شوپنهاور به ملال را در یادداشتی توضیح داده که ترجمه آن را می‌توانید در ترجمان بخوانید:

ما می‌دانیم که زیستن یعنی خواستن. اکنون، یا خواهش آدمی برآورده می‌شود یا خیر. اگر برآورده نشود، آدمی رنج می‌کشد. اگر میل به خوردن برآورده نشود، آدمی دچار رنج گرسنگی می‌شود؛ اگر میل جنسی برآورده نشود، آدمی دچار رنج سرخوردگی جنسی می‌شود.

در دیگر سو، اگر خواهش آدمی برآورده شود، آنگاه، در بهترین حالت، پس از لحظه‌ای گذرا از لذت یا شادی، «ملال یا پوچی ترسناکی» ما را فرامی‌گیرد. این امر به‌ویژه در آمیزش جنسی آشکار است: باز، همان‌طور که رومی‌ها می‌دانستند، همه از ناراحتیِ پس از آمیزش جنسی رنج می‌برند. بنابراین، زندگی «همانند یک آونگ» بین دو نوع رنج در نوسان است: فقدان و ملال.

 

موزیک های استفاده شده:

نخست آهنگ موج به هنرنمایی گروه 1010

سپس آهنگ انسانم آرزوست به صدای جناب فرامرز اصلانی

آهنگ کاشکی به صدای محمد معتمدی

و سرانجام آوای ترنج به صدای محسن نامجو

21 پاسخ
  1. Armin
    Armin گفته:

    سلام ممنون بابت پادکست خوبتون.
    وقتی موضوع درد و ملال رو مطرح کردین اولین چیزی که به نظرم اومد این بود که زندگی قابل تحمله چرا این فراید رفتن از درد به ملال هر بار در زمینه های مختلف نمود پیدا می کنه و احتمالا اگه این جور نبود چیزی می شد مثل اعتیاد که ملالی بس سنگین اما وقتی که ملال بخواد انگیزه تغییر ایجاد کنه اون درد حاصل از نیاز دوباره سراغ ادم میاد
    دوم این که فک کردم جالب بشه موضوع نقد اپیزود های قبل رو بشه ما دنبال کننده ها مورد پوشش قرار بدیم البته که شما بهتر نقد می کنید ? اما شاید نتایجی که مخاطب ها بهش رسیده باشن هم جالب توجه باشه
    باز هم ممنون بابات پادکست خوبتون

    پاسخ
    • اشراقی
      اشراقی گفته:

      سلام . ممنون که ما رو وادار به تفکر میکنید.
      ملال توی لغت نامه های مختلف به معنی آزردگی . خستگی و … است . به نظر من ملال درد از عادته ، این عادت و تکرار که ملال آور است. انسان بنابر فطرت کمال طلبی که دارد از عادت بیزاره چون عادت یعنی توقف و توقف با فطرت انسان سازگار نیست. لذا هروقت تو شرایطی متوقف بشه حالا اون شرایط، شرایط خوبی هم باشه همین که هی تکرار بشه براش عادی میشه و این عادی شدن تکراری میشه و خسته کننده لذا ملال آور میشه.
      اما یه چیزایی هرگز ملال آور نمیشه
      چون هیچوقت برات عادی نمیشن
      مثل داشتن یه دوست خوب
      مثل داشتن یک همسر خوب و خیلی چیزای دیگ
      چونکه اینا نیازهایی نیستن که با رسیدن بهشون نیازت برطرف بشه و حضورشون برات عادی و تکراری بشه.
      تو با رسیدن به اینها و امثالهم مدل خواستت از اینها تغیر میکنه لذا هرگز برات عادی نمیشن که ملال آور بشن.

      ببخشید که زیاده گویی کردم
      من اصلا در حد نقد کردن نیستم اما دوست داشتم نظرم رو بگم .
      بازم از پادکست های زیباتون ممنونم.

      پاسخ
  2. محمدرضا
    محمدرضا گفته:

    سلام
    اول تشکر می‌کنم به خاطر وقت و عمری که می‌گذارید برای تولید این پادکست ارزشمند.
    بعد سوال کلی در مورد پادکست. آیا موسیقی های میان صحبت‌هاتون کمکی می‌کنه به فرایند فکر کردن؟

    پاسخ
    • حسام الدین ایپکچی
      حسام الدین ایپکچی گفته:

      سلام
      این سوال رو قاعدتا مخاطب باید پاسخ بده
      در فهم من اگر ارجاعات میان اپیزود مثل موسیقی یا مصاحبه ها و… حذف شود از پادکست به درس‌گفتار می رسیم
      اما در پاسخ به این سوال که به فرایند فکر کردن کمک می کند یا نه، پاسخ مطلقی ندارم

      پاسخ
      • Shervin
        Shervin گفته:

        سلامی هرچند با تاخیر اما دلم نیومد نظر ندم …آنقدر آهنگها درست و به موقع و مربوط به موضوعه و آگاهانه انتخاب میشه که اصلا حذف آهنگ مثل نصفه موندن جمله ست بنظرم .سپاس فراوان
        درمورد این اپیزود هم من مو میبینم و تو پیچش مو

        پاسخ
    • حسین
      حسین گفته:

      سلام،
      به نظر شخصی بنده یکی از تفاوتهای پادکستها که باعث شده که طرفدار زیادی هم پیدا کنه اینه که یک موضوع را در قالبی جذاب تر از آنچه شخص میتونه در اینترنت یا کتاب پیدا کنه به صورت صوتی ارائه میده،برای شخص بنده شنیدن موسیقی های مرتبط با بحث بسیار لذت بخشه و بحث رو جذاب تر میکنه و گاهی در میان بحث فرصت کوتاهی است برای تنفس و تمرکز دوباره،

      پاسخ
  3. راحله شفیعی
    راحله شفیعی گفته:

    بسیار لذت بردم
    ودبه شدت به یاد کتاب حرکت استاد صفایی حائری افتادم
    پیشنهاد می کنم مطالعه کنید
    او تکات دیگری هم به تفکرات شما اضافه کرده

    پاسخ
      • محمد جمال
        محمد جمال گفته:

        سلام و ادب. داشتم کامنت ها رو می خوندم، رسیدم به این یکی، خواستم اشاره کنم در متن کامنت نوشته اند کتاب حرکت.

        تبیین نیاز های فکری و تربیتی انسان
        این کتاب، مجموعه سخنرانی‌های‌ استاد تحت عنوان حرکت است که در میان جمعی از دانشجویان ایراد شده است. در این کتاب، در سه بخش «ضرورت حرکت»، «جهت حرکت» و «نیازهای حرکت» جریان فکری و تربیتی انسان تحلیل، و نیازهای انسان در این جریان تبیین می‌گردد.
        https://einsad.ir/product/%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D8%AA/

        پاسخ
  4. Sina
    Sina گفته:

    سلام. بسیار عالی و لذت بخش بود شنیدنش و شرح مسئله ای که داشتید.حتی بدون هیچ جواب در انتها.
    از جایی که در انتهای اپیزود بنا به این شد که در مسئله دست و پا بزنیم.
    برای این که در لحظه رسیدن به ملال باید چه کرد ؟
    تنها سوالی که از دل این موضوع برام بوجود اومد، کلمه قناعت بود که کجای دو راهی نخواستن و چه خواستن، حاصل از کمال باید قناعت کرد و کجا نه؟
    فکر کنم یک اپیزود برای این کلمه قناعت خالی از لطف نباشه.
    قناعت تو زندگی و عقاید ما کاربرد مهمی داره همون قدر که با ملال مواجه می شیم و شناسایی اون مهم، شاید نیاز باشه یک تعریف درست از قناعت داشته باشیم در حد و اندازه معنای واقعی کلمه قناعت.

    پاسخ
  5. امین _ مطیعی
    امین _ مطیعی گفته:

    عرض سلام خدمت جناب ایپکچی:

    ملال باعث می‌شود از اتاقی به اتاقی دیگر برویم، از لذتی به لذت دیگر و از فضایی به فضای دیگر… و در نهایت “جریان یافتن” فضای حاکم بر انسان،،،

    ولی این لزوما به معنای حرکت به سمت کمال و “کمال‌گرایی” نیست،،،

    در پادکست این “دو مفهوم” در کنار هم و بدون فاصله میان و تکرار میشن که به نظرم اندکی جای بازنگری دارد؛

    سپاس از وجودتون جناب ایپکچی

    پاسخ
  6. داریوش دارابی
    داریوش دارابی گفته:

    درود بر جناب ایپکچی
    بسیار خرسندم که با پادکست ها و محتواهای تولیدی شما برخورد کردم .مطالب شما با ادبیاتی نو و چالش برانگیز ارایه می شود و این منو وادار به تفکر می کند.سپاسگزارم

    پاسخ
  7. محبوبه
    محبوبه گفته:

    من تازه به پیشنهاد یک دوست با پادکست انسانک آشنا شدم، میخواستم تشکر کنم ازتون
    بسیار بسیار لذت بردم از هر اپیزود تا ب اینجا، چقدر خوشحالم تفکراتی مثل تفکرات شما تو جامعمون هست
    ممنون و خدا قوت

    پاسخ
  8. مهدی
    مهدی گفته:

    سلام جناب آقای ایپکچی ممنون بابت زحماتتون و گفت‌وگوی دلنشين شما خواستم هرچقدر ناقص تفکرم رو با شما راجب سؤال این اپيزود درميان بذارم
    ملال عشق منجربه تکامل عشق می‌شود هر انسانی به خودی خود آفرینشی متفاوت است شاید هم درک کامل فرد “معشوق” از درک جهان هستی هم‌ سختر و امکان نا‌پذیرتر باشد
    نداشتن ملال باعث رکود می‌شود و آب راکد گندیده با این حال در عشق حرکت به معنای عوض کردن مقصد نیست بلکه نزدیک‌تر شدن به مقصد است
    درک ، شناخت و شاید بيشتر بر مبناي سازش (ساختن و پرداختن) يکديگر برای رسیدن به کمال باشد
    انسان هيچوقت به درک کاملی از انسانی دیگر نخواهد رسید چون زمانی به این اندازه نخواهد داشت و شاید خواستار درک شدن و درک کردن متقابل و یا حتی بيشتر از خود را عشق می‌گوئیم .
    با سپاس فراوان‌ و آرزوی سلامتی
    پی‌نوشت: ایده‌ی کتاب انسانک بسیار هیجان انگیز و زیبا بود

    پاسخ
  9. ایلیا
    ایلیا گفته:

    سلام خدمت شما جناب ایپکچی.
    من یک نوجوان 14 ساله هستم و از زمانی که با پادکست انسانک ( که به نظر من فرا تر از یک پادکست معمولی است ) آشنا شدم، ساعات قابل توجهی از هفته ام را به شنیدن صدای گرم و دلنشین جنابعالی می پردازم. طرز تفکر زیبا و قابل تحسین شما روی ذهن من ( به عنوان یک مخاطب ) هم تاثیر گذاشته و این حس خوبی رو به من انتقال میده.

    ضمن اینکه خواستم از شما در این زمینه تشکر کنم،
    باید بگویم که بنده هم به مقدار توانم سعی می کنم این پادکست ( که بهتر است بگویم یک سبک زندگی ) را به دیگران معرفی کنم.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *