اپیزود یازدهم

اپیزود یازدهم: تماشا کن

خبر داری، پیامی برایت آمده و دعوت شده‌ای به تماشا؟ گویی کسی فراخوان داده است برای نظر بازی و اما نه به بازی سپری کردن ِنظر! در اپیزود یازدهم از این دعوت برایتان گفته‌ام.

آغاز و میان آنچه گفته شده همراه است با یادی از دکتر علی شریعتی و تقدیم یادداشتی به ایشان که حاشیه‌ای ناگفته و جالب دارد.

درد انسان متعالی تنهایی و عشق است

متن سخنرانی کامل دکتر علی شریعتی که بخشهایی از آن در این اپیزود اشاره شده است را می‌توانید در سایت ایشان مطالعه بفرمایید. گزیده‌ای که در این اپیزود آمده  چنین است:

این است که علی در میان پیروانش هم تنها است؛ این‌ است که علی در اوج ستایش‌هایی که از او می‌شود مَجهول مانده است.‬ ‫دردِ علی دو گونه است: یک درد، دردی است که از زخم شمشیرِ ابن مُلْجم در فَرق سرش احساس می‌کند، و دردِ دیگر دردی است که او را تنها در‬ ‫نیمه شب‌های خاموش به دل نخلستان‌های اطراف مدینه کشانده… و به ناله درآورده است. ما تنها بر دردی می‌گرییم که از شمشیرِ ابن مُلْجم در فرقش‬ ‫احساس می‌کند.‬ ‫اما، این دردِ علی نیست؛‬ ‫دردی که چنان روح بزرگی را به ناله آورده است، “تنهایی” است، که ما آن را نمی‌شناسیم!‬ ‫باید این درد را بشناسیم، نه آن درد را؛‬ که علی دردِ شمشیر را احساس نمی‌کند،‬ و… ما‬ ‫دردِ علی را احساس نمی‌کنیم!

قرآن بر صلیب (قرآن من شرمنده تو‌ام)

متنی که در اپیزود خوانده شد این است:

قرآن ! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگي ساخته ام که هر وقت در کوچه مان آوازت بلند مي شود همه از هم مي پرسند ” چه کس مرده است؟”

چه غفلت بزرگي که مي پنداريم خدا تورا براي مردگان ما نازل کرده است

قرآن! من شرمنده توام اگر ترا از يک نسخه عملي به يک افسانه موزه نشين مبدل کرده ام. يکي ذوق مي کند که تورا بر روي برنج نوشته،‌ يکي ذوق ميکند که تورا فرش کرده،‌ يکي ذوق مي کند که تورابا طلا نوشته، ‌يکي به خود مي بالد که تورا در کوچک ترين قطع ممکن منتشر کرده و آيا واقعا خدا تورا فرستاده تا موزه سازي کنيم؟

قرآن! من شرمنده توام اگر حتي آنان که تو را مي خوانند و تورا مي شنوند،‌ آن چنان به پايت مي نشينند که خلايق به پاي موسيقي‌هاي روزمره مي‌نشينند اگر چند آیه از تو را به یک نفس بخوانند مستمعین فریاد می‌زنند ”احسنت …!”

گويي مسابقه نفس است

قرآن!‌ من شرمنده توام اگر به يک فستيوال مبدل شده اي حفظ کردن تو با شماره صفحه ‌خواندن تو از آخر به اول، ‌يک معرفت است يا يک رکورد گيري؟ اي کاش آنان که ترا حفظ کرده اند، ‌حفظ کني، تا اين چنين تورا اسباب مسابقات هوش نکنند خوشا به حال هر کسي که دلش رحلي است براي تو آنان که وقتي تورا مي خوانند چنان حظ مي کنند،‌

گويي که قرآن همين الان به ايشان نازل شده است.

آنچه ما با قرآن کرده ايم تنها بخشي از اسلام است که به صليب جهالت کشيديم

در خصوص تکذیب انتساب متن، صفحه دکتر احسان شریعتی و خبر اخیر در سایت پارسینه قابل ملاحظه است

 

موسیقی بهره برداری شده در این اپیزود؛ آینه روبرو اثر همایون شجریان است

13 پاسخ
  1. فاطمه موهبتی
    فاطمه موهبتی گفته:

    من رویایی دارم! که در آن استادی سقراط وارمینوشاند مرا از شراب سوال و سعی می کند تا زاویه ی دوربین ام را تنظیم کند؛ دوربینی که با آن، محقرگونه دنیا را با وحشت می نگرم .
    من دنیا را نگشته ام و آدم های عمیق زیادی را ندیده ام؛ با این حال شما نزدیک ترین شخص موجود به استاد رویای من هستید…

    پاسخ
  2. م.ج
    م.ج گفته:

    سلام
    عالی بود،ممنون از دعوتتان به درک این حظ عظیم
    آنقدر که قرآن مایه حیات هست و زنده است که در موردش صحبت کردن و اندیشیدن هم دل و جان انسان را زنده میکند.قرآن اصلا خوراک تفکر هست و قطعا خواندن تفکر و به نتیجه عملی رسیدن از این طریق مایه بقاء و حیات ابدی خواهد بود.طوبی لکم

    پاسخ
  3. فتوحی
    فتوحی گفته:

    سلام.
    عالی بود، واقعا عالی بود. ممنون
    خیلی وقت پیش توی یکی از وبلاگ هاتون پستی گذاشته بودید در مورد یادداشت های گوشه کنار قرآن تون. اولین بار بود به همچین چیزی برخورد می‌کردم. وقتی فکر کردم دیدم چه روش خوبیه این کار. نتیجه اینکه حالا کنار بعضی آیه ها نوشته و علامت سوال و علامت تعجب و برگه و خلاصه همه چیز هست… این راهکاری که از شما یاد گرفتم خیلی کمک کننده بود برام. بابت این روش هم ممنونم ازتون‌.

    پاسخ
  4. مریم عظمت پناه
    مریم عظمت پناه گفته:

    سلام. بنده از شنیدن این اپیزود بسیااار لذت بردم. احساس میکنم علی رغم تلاش پیشینم برای تماشای دنیا حالا لازمه جز خودش حتی معنا و مفهوم پدیده هاش رو هم دوباره به تماشا بشینم مطمئنا خیلی از جاها با عینک لک دار و به گرد نشسته معانی و مفهوم پدیده ها رو دیدم.

    پاسخ
  5. علی
    علی گفته:

    سلام وقت بخیر. بیشتر بحث دین به معنای فراتر از الگوها و احکام موجود رو داتشه باشین لطفا. دغدغه دین داتشم ولی امروز دیگر به هیچی از دین جز حب الهی معتقد نیستم حتی قرآن

    پاسخ
  6. علی علوی
    علی علوی گفته:

    با سلام و سپاس ! نباتگیر شهد کلام شیرینتان شدم . بحث با تنهایی و از زبان علی تنهای شریعت علوی آغاز گردید و به انزوای آزادانه در تغزّل زیبای حسین عزیز انجامید ، حسین منزوی ! نشستن روبروی آیینه اندیشه و فرو شدن در خودی که گاه به نسیان من از نگاه نازکبین من گُم گردیده است ! منی که ترجمان جهانی بوده ام که در هیاهوی عالم تعلقات و تمنّیات ناپایدار ناپدید شده ام ! گرد از این آیینه باید گرفت ! آبی به چشمان خواب آلود خودم باید بزنم . زُل بزنم به زُلال خودی که در پشت من مظلومانه مغفول مانده است ! امید که بمانید و بگویید و بنویسید و از این گزنگبین گفتارتان محظوظمان نمایید ! انشاءالله …

    پاسخ
  7. رقیه موسوی
    رقیه موسوی گفته:

    سلام جناب ایپکچی
    استفاده کردم ویاد گرفتم.
    برا خیلی جالب بود نگاه شما به قرآن
    واینکه مثل کتابی برای یادگرفتن درکناره هاش یادداشت میکنید.

    پاسخ
  8. الف نون
    الف نون گفته:

    یکی از خوبی های این کتاب اینه ‌که حق نقد بهش نداری. اگر نقدی داری خود کتاب حکم مرگت رو پیشاپیش صادر کرده. و حکمش هم به طور قانونی قابل اجراست.

    ممنونم

    پاسخ
  9. محمد نوری
    محمد نوری گفته:

    چه جالب: “دیدگاه خود را ثبت کنید” !!!
    بهتره این پایین بنویسید “فقط دیدگاه موافق با این کتاب را ثبت کنید”. و الا …

    پاسخ
  10. زهره معافیان
    زهره معافیان گفته:

    زیاد اهل نوشتن کامنت و نظر نیستم ،اما واقعا دور از انصاف بود که تشکر نکنم از شما که بی هیچ چشم داشت و منتی پرواز می آموزید حتی به منی که بال ندارم ???

    پاسخ
  11. Maryam
    Maryam گفته:

    سلام و درود
    وظیفه خود دانستم که یادآوری کنم که ویس دکتر شریعتی مربوط به بخش۳ از علی تنهاست می‌باشد و منبع قرآن بر صلیب اشتباهی ذکر شده است.
    تشکر🙏

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *